- දකුණු ආසියාවේ/ඉන්දියානු උප මහද්වීපයේ වරායන් අතර අංක 1
- ඉන්දියන් සාගර තීරයේ වරායන් අතර අංක 3
- ගෝලීය වශයෙන් වරායන් 370ක් අතර අංක 22
2021 වර්ෂයේ ලෝක බැංකුව සහ S&P Global Market Intelligence and Financial Services විසින් සංවර්ධනය කරන ලද ගෝලීය බහාලුම් වරාය කාර්ය සාධන දර්ශකයේ (CPPI) දෙවන සංස්කරණයේ දී කොළඹ වරාය දකුණු ආසියාවේ සහ ඉන්දීය උප මහාද්වීපයේ කාර්යක්ෂතම වරාය ලෙස ශ්රේණිගත කර ඇති අතර, ඉන්දියානු සාගර සීමාවේ තුන්වන ස්ථානය සහ ගෝලීය වශයෙන් වරායන් 370 අතර 22 වැනි ස්ථානයට පත්ව ඇත. වාර්තාව සාරාංශ කරමින් කතුවරුන් පැවසූයේ “….සමුද්රීය වරායක් ක්රියා කරන ආකාරය රටක ජාත්යන්තර වෙළඳාමේ පිරිවැයෙහි තීරණාත්මක අංගයකි.
අවාසනාවකට, වරායන් සහ පර්යන්ත, විශේෂයෙන්ම බහාලුම් සඳහා, බොහෝ විට නැව්ගත කිරීමේ ප්රමාදයන්, සැපයුම් දාම කඩාකප්පල් කිරීම්, අමතර වියදම් සහ අඩු තරඟකාරිත්වය මූලාශ්ර විය හැකිය.”
සම්පූර්ණ වාර්තාව මෙතැනින් බලන්න.
ඔවුන් තවදුරටත් ප්රකාශ කරන්නේ “වරාය ගෝලීය අගය දාමයේ කේන්ද්රීයත්වය තිබියදීත්, උද්යෝගිමත්බව වැඩිදියුණු කිරීමේ ප්රධාන අභියෝගයක් වන්නේ විවිධ වරායන් හරහා මෙහෙයුම් ක්රියාකාරිත්වය සැසඳීමට විශ්වාසදායක, ස්ථාවර සහ සංසන්දනාත්මක පදනමක් නොමැතිකම බවයි. බහාලුම් වරාය කාර්ය සාධන දර්ශකයේ (CPPI) දෙවන සංස්කරණය නියෝජනය කරන මෙම තාක්ෂණික වාර්තාව S&P Global Market Intelligence හි සමුද්ර වෙළඳ සහ සැපයුම් දාම අංශය සමඟ එක්ව ලෝක බැංකුවේ Transport Global Practice විසින් නිෂ්පාදනය කර ඇත.
CPPI හි කොළඹ වරාය ශ්රේණිගත කිරීම පිළිබඳව අදහස් දක්වමින්, ශ්රී ලංකා වරාය අධිකාරියේ (SLPA) සභාපති ආචාර්ය ප්රසන්ත ජයමාන්න මහතා, ජය බහලු පර්යන්තයේ (JCT) සහ නැගෙනහිර බහාලුම් පර්යන්තයේ (ECT) ක්රියාකරුවන් හා කොළඹ වරායේ ඇති බහාලුම් පර්යන්ත හතරෙන් දෙකක් ප්රකාශ කළේ, “ලෝක බැංකුව/S&P පරිපාලන (විෂයමය/විශේෂඥ) සහ සංඛ්යාලේඛන ශ්රේණිගත කිරීම් මගින් කොළඹ වරාය ලෝකයේ හොඳම වරායන් 7% අතරට පැමිණීම සහ දකුණු ආසියාවේ කාර්වයක්රාෂමම වරාය බවට පත්වීම දකුණු ආසියාවේ ප්රධාන ප්රතිනැව්ගත කිරීමේ මධ්යස්ථානය ලෙස කොළඹ වරායේ පිහිටීම පිළිබඳ සාක්ෂියකි. ”
“අපගේම ජය බහළු පර්යන්තය (JCT) විසින් කරන ලද වටිනා දායකත්වයට අමතරව, අපගේ හවුල්කාර පර්යන්ත වන කොළඹ ජාත්යන්තර බහාලුම් පර්යන්තය (CICT) සහ දකුණු ආසියා ගේට්වේ පර්යන්තද (SAGT) එකට එක්ව ශ්රේණිගතකිරීම මගින් ලැබුනු ජයග්රහණ ලබාගැනීමට මෙන්ම අද පවතින තත්වයට කොළඹ වරාය ගෙනඒමට වැදගත් කාර්යභාරයක් සිදුකර ඇත.” ලෙසයි.
ආචාර්ය ජයමාන්න තවදුරටත් අදහස් දක්වමින් පැවසූයේ: “ශ්රී ලංකාවේ වරාය සංවර්ධනයේ නියාමකයා සහ පහසුකම් සපයන්නා ලෙස ශ්රී ලංකා වරාය අධිකාරියේ කාර්යභාරය සැලකිල්ලට ගෙන, කොළඹ වරාය ප්රක්ෂේපිත ඉල්ලුමට වඩා අඛණ්ඩව සංවර්ධනය වන බව සටහන් කිරීම වැදගත් වන අතර මේ සදහා, නව ගැඹුරු ජල පර්යන්ත දෙකක් ලෙස ශ්රී ලංකා වරාය අධිකාරිය විසින් නැගෙනහිර බහාලුම් පර්යන්තයේ (ECT) සහ Adani Ports ප්රමුඛ ජෝන් කීල්ස් හෝල්ඩිංග්ස් ඇතුළු එකමුතුවක් මගින් බටහිර බහාලුම් පර්යන්තයේ (WCT) හි ඉදිකිරීම් කටයුතු දැනටමත් ආරම්භ කර ඇති බවයි. තවද මෙම වර්ධනයන් ඉදිරි වසර 2-5 තුළ ක්රමානුකූලව TEU මිලියන 7 කට අධික ප්රතිදාන ධාරිතාවක් එකතු කරනු ඇති බවයි.
CPPI ශ්රේණිගත කිරීම පිළිබඳව අදහස් දක්වමින්, චයිනා මර්චන්ට් පෝට් හෝල්ඩිංග්ස් සමූහයේ සාමාජිකයෙකු වන CICT ප්රධාන විධායක නිලධාරී ජැක් හුවාං පැවසුවේ: “සේවාවේ පවතින විශාලතම බහාලුම් නැව් හැසිරවීමේ හැකියාව ඇති දකුණු ආසියාවේ පළමු සහ දැනට ඇති එකම ගැඹුරු ජල පර්යන්තය ලෙස, කොළඹ වරාය විසින් මෙම ශ්රේණිගත කිරීම සාක්ෂාත් කර ගැනීම සඳහා විශාල කාර්යභාරයක් ඉටු කිරීමට හැකිවීම ගැන අපි අතිශයින් සතුටු වෙමු. ”
“පසුගිය වසර පහ තුළ සුවිශේෂී කාර්ය සාධනය සඳහා CICT බහුවිධ ඇගයීම් දිනා ගෙන ඇති අතර, අපි අපගේ ගනුදෙනුකරුවන්ට ලොව ප්රමුඛ පෙළේ බහාලුම් නැව් මාර්ග, ඔවුන්ගේ ප්රතිනැව්ගත කිරීම් සහ ද්වාර අවශ්යතා සඳහා හොඳම පන්තියේ සේවාවක් අප දිගටම පිරිනමන්නෙමු. එසේම මෙය අඛණ්ඩ පදනමකින් නඟා සිටුවීමටද කැපවී සිටින්නෙමු.”
ජෝන් කීල්ස් හෝල්ඩිංග්ස් සහ AP Moller විසින් මෙහෙයවනු ලබන SAGT හි ප්රධාන විධායක නිලධාරී රොමේෂ් ඩේවිඩ් Maersk සමූහය පැවසුවේ: “කලාපයේ ප්රමුඛතම ප්රතිනැව්ගත කිරීමේ මධ්යස්ථානය ලෙස කොළඹ වරායේ ගෝලීය තත්ත්වය පවත්වාගෙන යාමට දියත් කිරීමට සහ දායකත්වය සැපයීම සඳහා SAGT උත්ප්රේරක කාර්යභාරයක් ඉටු කර ඇත.”
“ශ්රී ලංකාවේ වරාය ක්ෂේත්රයේ ප්රථම රාජ්ය පුද්ගලික හවුල්කාරිත්වය ලෙස SAGT ස්ථාපිත කර වසර 22 ක සිට කොළඹ වරායේ විභවය පිළිබඳ SAGT හි විශ්වාසය නොබිඳී පවතින අතර, වාප්පුවේ සහ ඉන් පිටත නව සහ වැඩිදියුණු කරන ලද යන්ත්රෝපකරණ සඳහා අපගේ අඛණ්ඩ ආයෝජනය මගින් එය සනාථ වේ.” යනුවෙනුයි.
කොළඹ වරාය 2021 දී TEU මිලියන 7.25 ක සර්වකාලීන ඉහළ කාර්ය සාධනයක් වාර්තා කළ අතර මැයි මාසයේ අවසන් වන 2022 පළමු මාස පහ සඳහා 2% ක වාර්ෂික වර්ධනයක් වාර්තා කරමින් එම වර්ධන වාර්තාව නොකඩවා තබාගෙන යමින් සිටියි.
දැනට වරායේ ඇති පර්යන්ත මගින් මීටර් 4,500ක පමණ ගැඹුරකින් යුත් මීටර් 12-18 අතර ගැඹුරකින් යුත් නැව් සිට වෙරළට දොඹකර 47ක් සහ හෙක්ටයාර 130කට වැඩි බිම් ප්රමාණයක් සපයයි. ශ්රී ලංකා වරාය අධිකාරිය එහි නියාමකයා සහ ඉඩම් හිමියා යන කාර්යභාරයට අමතරව, CICT සහ SAGT යන පුද්ගලික පර්යන්ත දෙකෙහි 15% කොටස් කොටස් ද දරයි.
තොරතුරු මූලාශ්රය : DailyFT
පරිවර්තනය – ෂකිලා එච්. අතුකෝරල